Tuesday, November 10, 2009

THE MAKING OF TAMPAN-WARNA

TAMPANNYA BUDI
BAHAGIAN DUA DARI DUA BAHAGIAN

Masa untuk mewarna plak. Cam ni la cara gua warnakan lukisan untuk pameran TAMPANNYA BUDI. Gua warna ikut selera dan kehendak hati tanpa merujuk pada mana-mana gambar atau lukisan. Belasah! Gua suka buat cam ni kerana itulah antara keseronokan semasa melukis atau mewarna! Kalau ada rujukan lagi bagus. Tapi... ah! Lantak la!

Gua hanya menggunakan warna air untuk mewarna lukisan TAMPANNYA BUDI gua ni. Tak la hebat cam pelukis lain yang menggunakan arkilik atau cat minyak. Gua lebih selesa, suka dan seronok menggunakan warna air. Mula-mula warnakan bahagian kulit ya murid-murid.


Sebenarnya tak ada syarat utama yang mesti dibuat/ikut untuk mula mewarna. Boleh mula atau belasah kat manapun ikut suka. Nak mula dari warna kulit, pokok, batu, dinding rumah, rambut, tanah atau latarbelakang. Buat la ikut suka ya murid-murid seperti langkah kedua ni, gua warna latarbelakang plak! Sekiranya ada peraturan/displin masa mewarna, mesti warna tanah dulu misalnya... gua tak akan ikut kerana gua sedang berseronok dengan cara gua!


Seperti yang biasa gua kata, berseronok la masa melukis temasuk mewarna kerana antara sebab lukisan tak jadi atau tak cantik atau rosak adalah kerana tak seronok membuatnya! Kalo tak seromok masa melukis atau mewarna, ada dua pilihan. Yang pertama teruskan dengan dendam di hati dan yang kedua, jangan teruskan. Berhenti!


Berhenti dan buat la benda lain dulu. Jangan teruskan kerana ia pasti menyakitkan hati! Hasilnya pasti tak best atau paling teruk lukisan jadi rosak. Kalo menggunakan arkilik, boleh la tampal kat mana yang salah atau ubah bahagian yang tak disuka. Tapi kalo guna warna air, susah sket nak tampal. Mungkin tak boleh nak diperbaiki, habih jahanam! Kena buat baru. Pasal tu jangan teruskan.


Add Image

Perancangan awal memang gua nak buat atau gambarkan adegan tempur pada hari malam. Sumber cahaya hanya dari api obor. Pasal tu gua warnakan latarbelakang dengan warna kuning. Senang nak warnakan kulit kerana kulit dan latarabelakang dari asas warna yang sama. Warna kulit dan terus ditilkan. Ni yang gua suka!


Gambaran ditil latarbelakang ( nampak lakaran dinding rumah ? ) dan bayang pada bahagian tubuh. Bayang dan cahaya sangat penting dibuat dengan tepat dan bersungguh untuk menggambarkan suasana dan mood.


Gambaran mood yang tepat adalah penting untuk mengambar/menaik/menghidupkan suasana kejadian. Mood mesti jelas dan 'hidup' agar dapat 'dirasai' oleh siapa yang melihat. Selain itu, gambaran mood dikuatkan lagi dengan mimik muka dan pergerakan.

Tinggalkan kedua pendekar muda yang sedang betikam. Masa untuk bemain dengan warna yang lain plak. Kan ada banyak warna-warna kehidupan, jangan abaikan. Berseronok! Merah, biru dan unggu untuk pakaian Tuan Panglima Utama!


Memang sengaja gua buat warna yang belawanan antara kedua objek utama dalam lukisan ni. Satu dalam mood warna harmoni walau sedang begasak! Satu lagi penuh ceria. Itulah kehidupan!


Masa untuk menditilkan semua bahagian pada pakaian,samping, corak dan kulit. Gua suka buat corak pada baju tu. Cari gak rujukan. Tapi leceh la. Tak tau nak tiru yang mana. Buat sendiri lagi senang! Tu la hasilnya. HEH!


Latarbelakang masih lagi tak berusik. Leka sangat mengerjakan pakaian. Cuma gua tambah warna kuning.

Beralih pada kedua pendekar muda, warnakan pendekar yang kedua ( kanan sekali ) dan terus ditilkan. Kenapa gua buat cam ni. Melompat sana, melompat sini masa mewarna. Kenapa tak warna semua pada sesuatu bahagian? Lagi sekalai gua ulangi untuk makluman murid-murid semua… keseronokan! Gua tak sabar nak warna bahagian tu lepas warna bahagian ni. Tu yang melompat sana sini.


Selain tu, Guru Utama yang bediri tecegat dari tadipun dah mula gua ditilkan. Rumah kat belakang tu memberitahu kat mana adegan tikam menikam ni berlaku. Ia belaku kat tengah laman rumah, bukan dalam rumah! Api obor juga telah menyala. Nampak?


Hampir nak siap dah ni. Tinggal bahagian tu dan bahagian ni saja yang perlu diditilkan.

Alhamdulillah, akhirnya siap gak lukisan untuk pameran TAMPANNYA BUDI yang gua pulun buat tak sampai seminggu. Gua hanya melukis dan mewarna pada belah malam saja. Siang kerja. Azab gak. Sakit pinggang, tengkuk dan lenguh bahu. Tapi tak kisah tu . Yang penting gua tesengeh-sengeh bila tengok lukisan yang dah siap dan sedia untuk dihantar ke Balai Seni Lukis Negara. Tak sangka plak lukisan yang tak seberapa ni akan dipamerkan kat tempat elit yang hebat. Ah! Lantak la. Yang penting, gua berjaya buat dan siapkan lukisan ni.


Tiga minggu lepas gua pegi ambik balik lukisan ni kat Balai Seni Lukis Negara setelah tamatnya Pameran TAMPANNYA BUDI. Bila tengok balik lukisan tu rasa semangat taik ayam semacam. Tetiba kembang lubang idung nak lukis itu, nak lukis ini. Semangat tak memasal! Semangat cam ni yang tak boleh caya.Semangat konon. Pigi dah! Boleh blah! HEH! Kalo nak buat, terus buat. Jangan tunggu datangnye semangat taik ayam. Memang tak semangat sampai kesudah. Kena paksa diri. Baru jadi!

Ada beberapa pameran hebat sedang berlangsung kat galeri Balai Seni sekarang. Boleh la pergi kalo bekelapangan sebagai sokongan pada industri seni lukis tanahair.


terima kasih atas

TAMPANNYA BUDI



5 comments:

[S]itie [B]Um [B]Um said...

=)

gayour said...

sitie bum bum
terima kasih sudi singgah ke blog gua.

zull said...

sori off topic
kat mane bleh beli koleksi bersama selamanya?
dah lama sy cari
tak jumpe2

frankrx2 said...

heh heh heh, good job bro. wa mmg minat giler bro nye cartoon. dari zaman gelihati sampai le skang.
Agak2 tak teringin ke nak "gerak-gerak"kan cartoon2 bro (animation)?
Dah ramai org bikin skang nih. Tapi jangan le pakai computer (tu kerje org malas =P)

gayour said...

zull
encik boleh cuba try cari koleksi " bersama selamanya " kat booth moy publications pada pesta buku 2010 nanti. harap berjaya!

frankrx2
yeaah! dengan ketentuanNya, tiada yang mustahil. mungkin di suatu masa nanti. tq.