Sunday, October 25, 2009

THE MAKING OF TAMPANNYA

LAKARAN TAMPANNYA BUDI

BAHAGIAN SATU DARI DUA BAHAGIAN

01 ZULHIJJAH 1430H – 18 NOVEMBER RAIN 2009


Pameran TAMPANNYA BUDI dah lama berambus seperti angin yang berhembus. Tak kisah la tu, biarkan beliau berambus! Sebelum belangsungnya pameran, kena buat lukisan dulu. Gua dedahkan kat sini proses membuat/melukis untuk pameran tu. Gua hanya membuat sedikit kajian sebelum mula membuat lakaran/lukisan untuk pameran Tampannya Budi. Kajian mengenai pakaian istana, pahlawan hingga ke rakyat kebanyakan. Sedikit mengenai gerakan pencak silat menggunakan keris. Itu saja. Yang lain gua belasah sendiri ikut tema yang diberi. Gua tak buat lakaran kat buku lakaran seperti yang biasa gua buat. Tak tau apasal, trus lakar kat kertas lukisan dan warna.

Gua lakar tak lama dan tak padam-padampun. Lakar dengan penuh bergaya dan yakin! Apa nak kisah kalo salah. Ini karya gua. Belasah ikut suka! Rujukan yang ada gua tak ikut sangat. Leceh! Tak bebas. Apa hal nak ikut tepat-tepat rujukan tu. Ni hanya lukisan dan mesti rasa seronok masa membuatnya.


Ni kira karya paling besar pernah gua hasilkan setakat ni. Memang tak boleh lawan karya pelukis lain yang lebih besar gedabak lukisan diorang! Ah, lantak la! Ini sebagai permulaan. Mana tau akan datang gua boleh menghasilkan karya sebesar dinding bangunan Daya Bumi. Daya Bumi? Tempat lepak tersohor pada tahun 80an dulu selain Pasar Seni.

Masa ni tinggal lebih kurang seminggu lagi ke tarikh akhir untuk menghantar ke Balai Seni Lukis Negara. Tu antara sebab gua melakar dengan penuh keyakinan dan tidak peduli dengan kesilapan!


Tekanan memang terasa sangat masa ni kerana gua memang bersungguh nak masuk dalam pameran Tampannya Budi. Peluang untuk gua mempamerkan karya kat tempat elit dan hebat! Mana nak dapat peluang ni. Lagipun gua nak lawan encik Padi yang nak menghantar karya beliau ke pameran tu. Cis! Mana boleh bagi peluang kat beliau sorang-sorang! Lawan! Belasah! Tumbuk perut! It’s clobberin time!


Walau terasa azab, gua trus melakar dan menyiapkan lakaran dalam satu malam! Sebenarnya tak la susah mana nak melakar, yang agak mencabar adalah ukuran kertas yang besar. Biasa gua melukis dalam ukuran A3, ni hampir sebesar meja! ARGHHH!


Kadang-kadang gua memang cam ni dalam menghasilkan karya. Tak perlu membuat lakaran dulu dalam buku lakaran. Trus buat kat kertas yang akan digunakan. Gua percaya pada suatu yang ada pada diri gua iaitu KEYAKINAN.


Keyakinan yang perlu dikeluarkan pada bila-bila masa dan dimasa yang betul. Masa ni la keyakinan yang selalu sangat dikata tu dibuktikan. Ia memang “mencemaskan” kerana masa ni keputusan yang gua buat tanpa melakar secara kasar dulu ada tepat. Kalau tak, habih hancus. Ia merosakkan segala yang dirancang. Masa tak banyak lagi. Ponek yo kono buek balik! Kalau lomah semangat, memang tak buat lagi dah! Kadang-kadang gua suka melakukan tindakan cam ni. Ketepatan mempuat keputusan adalah pengalaman paling berharga. Ia adalah pengalaman hebat. Lakukan sendiri untuk merasainya! Keyakinan pasti betambah.


Alhamdulillah, berkat keyakinan dan kesungguhan, dapat gak gua menyiapkan lakaran untuk pameran Tampannya Budi. Lenguh gak tangan tapi pueh ati den! Sedia untuk mewarna dalam pendedahan akan datang!


6 comments:

DI PINTU RAKSI (DPR) said...

maso pamiran ni lah den kona namo abang...papopun tahniah yo dapek berpamiran di balai...slamat ari ghayo aji bang...

gayour said...

di pintu raksi
maso bilo ekau datang tengok pameran tu. maso perasmian ko. apasal tak togo den? apopun terimo kasih yo la pasal sudi datang tengok pameran tu.

iyo, selamat hari ghayo haji.

aloy_paradoks said...

rasa seronok tu penting beb..

gayour said...

aloy_paradoks
yeah! semua orang suka berseronok dalam segala macam cara dan keadaan.

LanBukitKecil said...

salam gayour.....dulu sy amat meminati crita gayour(slash), camne sy nk folow gayour pnya blog, x de tmpat folow la....

yusof erman said...

bro

apo email nya?

cemano saya nak mail abang