Wednesday, August 19, 2009

LAKARAN HEROIC TRIO

LAKARAN AWAL
LOG BOOK - HEROIC TRIO RECORD
02 RAMADHAN 1430 HIJRAH - 23 OGOS 2009

Ni la rupa lakaran awal yang gua buat untuk projek dan pertandingan IPCC yang gua dan Aguri masuk sebagai ILHAM STUDIO. Enjoy!

Watak utama dalam komik kitorang. FAI, YANA dan MARI. Yang terbang tu sang pari-pari LILIPUT.


Lakaran pertama karekter FAI. Belasah ikut hati! Memang cam ni la la biasa gua buat bila mencipta sesuatu karekter. Belasah ikut hati. Dari lakaran pertama ini la akan terciptanya karekter yang dikehendaki. Jadi pada semua yang ingin mencipta karekter kartun, komik atau apa saja, buat la sebanyaknya lakaran. Ia pasti membantu! Lagi satu, berseronok la masa melakar!

Ini adalah lakaran kedua, gua trus dapat karekter FAI. Aguri bersetuju dengan lakaran ini. tercipta la hero untuk komik dalam pertandingan yang kitorang nak masuk. YEAHHH! FAI diberi kuasa dan kehebatan melalui SARUNG TANGAN yang boleh membelasah siapa saja dengan kuasa kekuatan yang boleh meruntuhkan Gunung Kinabalu! Besedia untuk membelasah!

Selain bentuk tubuh badan/rupa karekter itu, kena gak mereka pakaian sekali. Dalam komik kitorang ni ada dua dunia. Kena la buat dua pakaian yang bebeza. Satu kat dunia sekarang dan satu lagi kat dunia perang hero ni. Semua ni perlu direka, perlu dilakar.

Ni la rupa karekter FAI di dunia sekarang. Seorang ahli pengakap. Boy Scout! LOSER!

Ni saja-saja berseronok masa melakar. Biasa kita dengar orang membuat alasan dengan bekata, “tak ada mood la!”. Ni la cara untuk membuatkan gua tak bekata begitu masa melakar dan mencipta karekter baru. Kadang-kadang ia membosankan gak kerana blum kenal dan jatuh cinta dengan watak/karekter tu. Masih tak ingat bentuk rambut, pakaian, kasut dan segala macam lagi. Jadi untuk berseronok dan bekenalan dengan karekter FAI, gua buat la beliau dalam aksi agresif ni. Ini perlu dibuat dalam proses ‘bekenalan’ dengan karekter.


Sorang lagi watak utama iaitu cik YANA yang merupakan ahli Persatuan Memanah kat kolej selain ahli pengakap. Jaguh memanah dalam persatuan dan diminati oleh ramai pelajar lelaki kat kolej. Lakaran awal YANA yang gua sendiri tak suka! Rejet!


Lakaran YANA setrusnya sebelum dapat apa yang kitorang nak terutama pada rekaan pakaian. Terus melakar! Dalam dunia fantasi, YANA mempunyai busar istimewa dan pastinya kehebatan luar biasa sebagai pemanah hebat untuk menjalankan tugasan dan menembusi kepala hotak musuh-musuh dengan anak panahnya! Jangan main-main dengan awek yang kelihatan tak boleh buat apa-apa ni.


Dunia komik kitorang ni ada dua. Kenyataan dan sedikit fantasi. Sedikit fantasi melalui watak sang pari-pari yang dinamakan LILIPUT. Biasa tengok watak ni dalam cerita fantasikan? Cara mudah untuk membeli jiwa pembaca/peminat atau siapa saja melalui watak kiut ni. Cipta saja watak yang kiut miut, ada la yang tededik-gedik suka. Kami mengambil sang pari-pari ni sebagai satu watak penyeri. Beberapa lakaran mencari mana yang bekenan di hati. Yang mana satu atau rejet semua?


Lakaran pertama karekter MARI. Seorang pemain pedang yang mahir dan hebat. Bila dia hebat, pastinya ada lawan yang lebih luar biasa hebat. Kat mana-manapun begitu. Kita rasa dah hebat dah, jangan lupa ada lagi yang lebih hebat dari kita! Lakaran ni memang hampeh! Buat yang lain!


Lihat perubahan yang gua buat pada lakaran watak MARI ni. Ini yang dipilih untuk karekter MARI dalam komik kitorang. Jangan berhenti melakar untuk mendapatkan karekter yang dikehendaki. Buat banyak-banyak. Belajar betul-betul mengenai watak ni. Cintai dia, kasihi dia!


Mereka bertiga adalah ahli Persatuan Pengakap kat kolej mereka. MARI dengan seragam pengakap di dunia sekarang. Selain menyertai Persatuan Pengakap, MARI merupakan seorang ahli KENDO ( Way of The Sword ) dan telah belatih sejak dari kecil lagi seni bela diri dari Jepun ni.

Lakaran watak jahat la plak. Salah satu dari tiga SAPIT BERSAUDARA yang merupakan musuh utama tiga hero dan pembunuh upahan yang hebat. Ni lakaran awal. Aguri bersetuju dengan lakaran ni, tapi akan ada beberapa perubahan yang akan dilakukan. Gua biasa begitu. Tak akan trus ambil dan bepuas hati! Cari lagi yang lebih baik. Seronok mencipta watak ni kerana boleh melukis anatomi yang bagak!


Satu lagi watak dari SAPIT BERSUDARA yang tiada belas dalam menjalankan tugasan yang diberi! Setiap ahli SAPIT BERSAUDARA mempunyai kepakaran tersendiri dalam menggunakan senjata. Mencipta senjata juga suatu yang menyeronokkan. Biasa gua merasa tak puas hati melihat ciptaan senjata pada sesuatu karekter. " Apasal la senjatanya cam tu?" Ni la masanya gua mencipta senjata yang gua kehendaki!


Serangan maut dari SAPIT BERSAUDARA pada tiga hero yang hampir meragut nyawa!



BIG BANG! Semua ni adalah lakaran awal masa gua dapat skrip dari Aguri. Semua bahagian penciptaan karekter, pakaian, lokasi/tempat, senjata dan seni pertarungan dalam komik ni diserahkan pada gua untuk memikir, membuat dan menciptanya. Sungguh seronok membuat suatu yang baru ni! Cuma bahagian senjata tiga hero iaitu PEDANG dan BUSAR PANAH dicipta oleh Aguri. Gua hanya mengemaskan saja.


Ni la sebahagian dari lakaran-lakaran yang gua buat dalam proses penciptaan karekter untuk komik kitorang dalam IPCC Comic Competition yang lalu. Ada banyak lagi lakaran. Tak larat nak scan.

Akan datang, gua akan dedahkan plak pasal papan cerita ( story board ) komik LOG BOOK- HEROIC TRIO RECORD untuk IPCC Comic Competition. Sila klik kat sini untuk mengetahui senopsis cerita, pasal ILHAM STUDIO dan entah apa ke benda lagi.


12 comments:

ujang said...

humang aiii,punyo somat abang berbaju melayu merah,bersepek mato itam,bersongkok rombut menghobang jumaat lopeh...datang launching tampanyo body yo?..abang tontu nak besalam dengan Tun...mosti punyoooo..soheh!

gayour said...

ujang
apasal ekau tak bagi salam dan tegur den? tun yang datang tengok painting dan salam dengan den. HEH!

ujang said...

den baru nak poei salam,abang duk mentelaah buku kek eskeletor..dak samapai ati la den nak mengacau...tapi nampak abang mcm tak konsentret yo membaco den baru nak poei kawan abang yang boguk tu sapo abang dulu...meleh la den ngacau...den turun jumpo kawan den dio tunjuk kad abang...den ckap kat dio den pun ado kad...NSI cahayo Ahmad Syukry Yahya pembekal alat2 makmal...heh!!

gayour said...

ujang
nasib ekau la jang!

ujang said...

xpo,lopeh ghayo ni ado lancing exhibition SAJ..abang datang la yo..kalau pun abg tak suko abstrek abang anggap la painting 2 gamba...emm gamba apo ekkk..ha,gamba borghuk pak karim ko...yo..tarikh den bagitau nanti..abang ado alamat surat eletronik?

INDRA QIRANA said...

aku memang suka tgk lakaran lakaran ... thanks berkongsi ngan kita orang..teruskan bekarya

gayour said...

ujang
insyAllah, tak ado halangan den datang. bleh la hina, kutuk apa yang patut. HEH!

gayour@karangkraf.com.my

indra qirana
memang gua tampal kat sini untuk bekongsi dengan semua. tq.

ujang said...

timo kasih yo bang,..abang ghayo mano bang taun ni?ghumah montuo ko rumah di rombau?ko abang bujang laei??heh!

gayour said...

ujang
dua tempat. kat kolumpo dan bahau, negori semilan.

ujang said...

heh...den walaupun namo n9 tapi tak ponah hayat eh ese beghayo kek n9...taun ni ese beghayo di phg & tgnu..heh..abang punyo namo den tau dah..den cari sapa lobang cacing...den poei balai tonampak painting abang..namo abang kiro klasik jgk yo...hah,den nak jgk tau sejarah namo gayour ni..mulo2 maso di gilo2 dulu abang guno gayo..boleh cito sikit bang...kalau bondo ni sulit xpo la..den tak pakso...hah,xpun email den pun tak po..ujang_builderz@yahoo.com

gayour said...

ujang
encik boleh mengetahui asal usul namo 'gayour' tu dalam buku MELUKIS KARTUN CARA GAYOUR. silo la boli tigo, ompek, limo. buleh bagi hadiah kek adik, anak buah atau awek.

cekidaut!

Kimie said...

Adeh sekali N9 nyer loghat daaa..

Nasib bayek ese faham... hahaha

Bro,

Apo citor dongan Heroic Trio nih.. kesudahannya eh camno?